A fokhagyma

Szerző:

A fokhagyma (Allium sativum) igazán megérdemli a napjainkban oly divatos szuperétel (super food) elnevezést. Az egyik legnépszerűbb fűszer- és gyógynövény, szinte minden kultúrában és konyhában ismert, évezredek óta alkalmazzák.

Mi mindenre használható és mit tegyél, ha zavar az illata? Megtudod a lenti ismertetőből.

Fűszer- és gyógynövény

A fokhagyma a magyar konyhában is az egyik legkedveltebb alapanyag, jellegzetes aromával rendelkezik, így kölcsönöz tipikus illatot és ízt az ételeknek. A fokhagymát azonban nem csak fűszerként, hanem gyógynövényként, a szervezetünkre gyakorolt pozitív hatása miatt is, érdemes fogyasztani. Gyógyhatásai közül a legismertebb a szív- és érrendszer egészségének megőrzéséhez való hozzájárulása.

A modern orvostudomány igazolta a fokhagyma vérnyomáscsökkentő, baktérium, vírus és gombaellenes, emésztést elősegítő, bélfertőtlenítő, bélféregűző, valamint epe- és májműködést elősegítő hatását. Ezeken felül pedig antioxidáns tulajdonságokkal is rendelkezik. Ezeket a tulajdonságokat az alliin nevű, egyik legfontosabb hatóanyagának köszönheti.

A gyógyszeripar a fokhagyma hatóanyagait elsősorban antimikrobiális hatásai miatt, valamint vérhígító (nem engedi összetapadni és aggregálódni a vér alakos részét), illetve vértisztító hatása miatt alkalmazza (a véráramban jelen lévő mikroorganizmusokat és parazitákat is képes elpusztítani kénvegyületei révén).

Egészségmegőrzés céljából napi 4 g friss fokhagyma fogyasztása javasolt, ami kb. 2-3 gerezdet jelent.

Mit tartalmaz a friss, nyers fokhagyma?

A fokhagymában számos vitamin és ásványi anyag megtalálható.

A friss fokhagyma kb. 65% vizet, 6,1% fehérjét, 28,4% szénhidrátot és 1,4%-ban tartalmaz ásványi anyagokat (kálium, magnézium, kalcium, cink, vas, szelén, mangán, jód) és vitaminokat (A, B1, B2 és C), továbbá 0,1-0,4%-ban illóolajokat és organikus kénvegyületeket. Ez utóbbiak közül az ajoén nevű kénvegyület adja a jellegzetes fokhagyma illatot.

Hőkezelés során a hőérzékeny anyagok (pl. vitaminok, enzimek) veszítenek értékességükből, ezért a legjobb nyersen fogyasztani, de természetesen főzve és sütve is ehetjük.

Évezredek óta használjuk

Feltevések szerint a fokhagymát kb. 5000 évvel ezelőtt kezdték használni Ázsiában, és innen került később Európába is. Egyiptomban szent növénynek számított, és a fáraók temetésekor a sírba is bekerült, illetve a piramisépítők étrendjének szerves része volt, hogy megőrizzék erejüket és egészségüket (immunrendszer erősítő hatás).

A római katonák lábgomba ellen használták a korabeli feljegyzések szerint (gombaölő hatás).

Az antik világban gyógyszerként ajánlották a harapásokra (antibakteriális, antivirális hatás), valamint a hajhullás (vérkeringésre gyakorolt hatás), a menstruációs görcsök (görcsoldó hatás) és a bőrkiütések esetén is.

A középkorban pedig a pestis, majd később a skorbut és a reuma ellenszereként használták.

Az első világháborúban az orvosok tífusz és vérhas ellen vetették be, míg a második világháborúban a brit orvosok sebfertőtlenítésre alkalmazták.

Bár az erős illata miatt két táborra osztja az embereket, pozitív hatása a szervezetre vitathatatlan. Aki fogyasztja, ne hagyja figyelmen kívül ezt a tényt. Lehet olyankor is lakmározni belőle, amikor nem megyünk társaságba, nem zavarunk vele senkit.

Mit tegyél, ha zavar az illata?

Természetesen frissen fogyasztva tudja legjobban a pozitív hatását kifejteni, ezért álljon itt néhány tipp, hogy hogyan lehet az erős illattól megszabadulni.

Ha nem akarjuk magunkat becsapni, akkor el kell ismerni, hogy valószínűleg nincs százszázalékos „gyógymód” a nyers fokhagyma által okozott illatfelhő megszüntetésére, mivel a fokhagyma szaga nemcsak a szájból, hanem a test minden bőrpórusából árad, főleg, ha rendszeresen nyersen fogyasztjuk.

Az egyik megoldásnak az ún. fekete fokhagymát tartják, mert ez a fogyasztás után nem okoz fokhagymaszagot, és hasonlóan hatékony, mint a fehér fokhagyma. A fekete fokhagyma tulajdonképpen a fehér fokhagyma fermentált változata.

Aki szeret kísérletezni több receptet is talál a világhálón, hogy hogyan lehet a fekete fokhagymát otthon elkészíteni, és máris élvezheti a jótékony hatását az erős, jellegzetes illat nélkül. Az elkészítés lényege annyi, hogy a fehér fokhagymát 3-4 hétig erjedni hagyják (50-60 Celsius fokos léghőmérsékleten és 80-90%-os páratartalom mellett fermentálják). Ehhez jellemzően valamilyen erjesztőedényt (pl. joghurtfermentálót), esetleg rizsfőzőt használnak általában, amely biztosítani tudja az ideális körülményeket a fermentációhoz. Az erjedési folyamat során megváltozik a fokhagyma színe, az állaga és az íze is, valamint elveszti jellegzetes erős illatát. A fermentáció természetesen hatással van az összetevőkre is, amelyek úgy változnak, hogy pl. bizonyos antioxidáns anyagok mennyisége jelentősen megnő. A fekete fokhagyma tehát nagyobb antioxidáns potenciállal rendelkezik a fehérhez képest.

A fekete fokhagyma kicsit édes, íze enyhén szilvára vagy balzsamecetre emlékeztető, ezért húsok esetén ott használjuk, ahol pl. szilvát is használhatnánk, de rizottóhoz, tésztákhoz, sőt öntetekhez, szószokhoz, de akár desszertekhez is használhatjuk.

Ha mégis fehéret fogyasztunk, akkor pedig a következő házi praktikákat lehet kipróbálni:

Több sztárséf esküszik arra, hogy a fokhagyma illatanyaga a gyömbérrel közömbösíthető, ezért minden fokhagymával ízesített ételhez adnak egy szelet gyömbért, így az ételben a két fűszer pozitív tulajdonságai erősítik egymást és megszabadulhatunk a kellemetlen illattól.

Mivel a nyers verzióban ez elég extrémül hangzik, a fokhagymás lángos fogyasztásánál nem biztos, hogy bevethető praktika. Szószok, salátaöntetek esetén viszont becsempészhetünk egy kis reszelt gyömbért a fokhagymaillat ellen.

A petrezselymet, a tejet vagy a citromot is gyakran említik a fokhagymaszag ellenszereként, illetve a mézben eltett fokhagyma sem illatozik.

Összefoglalásul álljon itt 20 ok, amiért érdemes a fokhagymát fogyasztani

Vírus-, baktérium- és gombaölő hatása bizonyított, mind külsőleg, mind belsőleg ezért a következő esetekben hatásos (a felsorolás nem teljeskörű):

  • immunerősítésre
  • étvágygerjesztésre
  • az emésztés elősegítésére
  • puffadás elkerülésére
  • bakteriális eredetű hasmenés esetére
  • görcsoldásra
  • szív-és érrendszer támogatására, érelmeszesedés megelőzése (vérnyomáscsökkentő és stabilizáló, csökkenti a trombózist és agyvérzést, vérhígító hatású)
  • Alzheimer-kór és demencia megelőzéséhez (támogatja a vér jobb áramlását, erek rugalmasságának megőrzését, így az agy vérellátása is javul)
  • megfázás, köhögés, influenza enyhítésére (természetes antibiotikum, így nem károsítja a bélflórát)
  • bőrkiütés, szemölcs, tyúkszem eltűntetésére
  • fejfájásra
  • fülfájásra
  • rovarcsípés tüneteinek enyhítésére
  • további gyulladásos megbetegedések pl. hólyaggyulladás, ínygyulladás esetére
  • reuma, isiász, lumbágó esetén a tünetek enyhítésére
  • gombás megbetegedések pl. lábgomba megszűntetésére
  • paraziták ellen pl. féreghajtásra
  • daganatos betegségek megelőzése és kezelése során (gyulladásgátló és antioxidatív hatás miatt)
  • diabétesz esetén (vércukorszint csökkentő hatása miatt)
  • a máj méregtelenítő funkciójának támogatása miatt

Útravaló

A lényeg 2 pontban:

  • A fokhagyma fogyasztása bizonyítottan véd a vírusok, baktériumok és gombák ellen, gyulladáscsökkentő, antioxidáns tulajdonságokkal, valamint vértisztító, vérhígító hatással is rendelkezik, amely tulajdonságát már régen is alkalmazták, illetve ma is használja a modern orvostudomány és a gyógyszeripar.
  • Pozitív hatása a szervezetre – megfelelő alkalmazás esetén – vitathatatlan.

Amennyiben kedvet kaptál egy kis fokhagymához, a villámgyors és ízletes, teljes értékű fokhagymás tészta receptjét itt találod.

Váljék egészségedre!

Hogyan legyél sikeres életmódváltó?

Ebből a 6 ajándék videóból megtudod, hogy hogyan kerüld el az életmódváltás 5 leggyakoribb buktatóját és legyél sikeres életmódváltó azáltal, hogy megérted mit csinálj, hogyan csináld és miért érdemes végigmenni az úton.

“Az életmódváltás bonyolult, ha nem áll össze a rendszer, mert hiányzik a megfelelő információ és a puzzle bizonyos darabjai.”

 

Buják Éva I bujakevi.hu