Egyedül nem megy! Mondja már meg valaki mit csináljak! Ha te is érezted már így magad, akkor ez a cikk neked való, mert a végére érteni fogod, hogy miért nem lehet megmondani és borítékolni a tutit, azaz azt a megoldást, ami általánosan mindenkire nézve jó, és a kívánt eredményt is gyorsan biztosítja.

Nem árulok el nagy titkot, amikor azt mondom, hogy az életmódváltás során a sport és a táplálkozás kéz a kézben jár. Az életmódváltás akkor a leghatékonyabb, ha testre szabott, egyéni terved van mind a mozgásra, mind a táplálkozásra vonatkozóan.

Hova fordulhatsz segítségért, ha ezen a területen már több mindent kipróbáltál, de igazán egyik sem működött, vagy ha tényleg hatékonyan, azaz profin és testreszabottan akarod csinálni?

Ebben a cikkben a mozgással kapcsolatban kapsz támpontokat a téma szakértőjétől, Rózsa Dórától (a fotón bal oldalon látható), a www.dorapersonaltraining.com tulajdonosától, aki személyi edző és egy interjú keretében osztotta meg a tapasztalatait velünk.

Dóra, mit érdemes tudni rólad dióhéjban?

Egész életemben sportoltam: úszóként kezdtem, aztán triatlonos lettem válogatott szinten, a Hawaii Ironman Triatlon Világbajnokság résztvevője voltam, megmásztam a Kilimanjarót Afrikában és sok utcai futóversenyt tudhatok magam mögött. 2020-ban a Tour de Pelso 210 km-és kerékpárversenyt sikerült megnyernem a Balaton körül. Három gyerekes édesanya vagyok, aki sportszervező és személyi edző is egyben.

Hogy látod napjainkban van létjogosultsága a személyi edzősködésnek?

Egyfajta misztikum, értetlenség veszi néha körül a személyi edző fogalmát. Sokan szkeptikusok, hogy mire is jó ez. Szerencsére egyre többen ismerik fel, hogy miért fontos egy szakember, a folyamatos támogatás és a testre szabott mozgásterv, ha már meghozzuk a döntést valamilyen mozgásforma vagy akár az életmódváltás mellett.

Miért sportoljunk rendszeresen?

A testmozgás rengeteg előnnyel jár. Ismert tény, hogy javítja a fizikai állóképességed, növeli a tüdőd kapacitását. A rendszeres testmozgás hatására a szívizom megerősödik, nő a szív teljesítőképessége és csökken a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata. Az immunrendszer működése erősebb lesz, ami által a szervezeted ellenállóbbá válik a betegségekkel szemben.

Sokan bizonytalanok, ha újra kell kezdeni a sportot, hogy mi a nekik való, hogy miképp fognak kitartani. Te hogy látod, mik az egyéni és mik a csoportos edzés előnyei?

Mindkét edzésformának vannak pozitívumai. Az egyéni edzés során jobban tudsz magadra koncentrálni, saját korlátaidat döntheted meg edzésről edzésre.

A csoportos edzés előnyei közé tartozik, hogy közösségbe járhatsz, egy csapat része lehetsz, motiválhatjátok egymást és összemérheted az erőnlétedet másokéval.

Akár egyéni, akár csoportos edzésformát választasz, fontos, hogy először mérd fel a saját igényeidet, hogy a személyiségedhez melyik edzésforma illik a legjobban.

Mi a legfőbb előnye annak, ha személyi edzőt választunk?

Az, hogy az edzés teljes mértékben egyénre szabott. Ez az az 5 ok, ami miatt érdemes szemelyi edzőt választani:

  1. Egy edzésprogramba nem lehet csak úgy beleugrani. Ott bizony állapotfelmérés kell, tudni kell a létező problémákról, betegségekről, amihez ki kell alakítani az edzéstervet. Nem lehet elvárni senkitől, hogy pontosan tudja milyen mozgáselemekre, milyen gyakorisággal van szüksége, a saját fizikai állapota és esetlegesen meglévő betegségei mellett.
  2. Természetesen, ha valamilyen betegsége van az ügyfelemnek pl. egy túlsúlyos vagy egy cukorbeteg személy esetén, egészen eltérő, speciális edzéstervet kell kidolgozni.
  3. Nem célom senkit rábeszélni személyi edző választásra, de az a tapasztalatom hogy ügyfeleim elégedettek, mert a módszer amit kidolgozunk működik. Nekem az a legfontosabb, hogy a program elején kitűzött célt együtt elérjük, mert ezt sikeresen csak közösen, együttes erővel lehet megcsinálni. Az ügyfeleimet mindig motiválom, hiszek bennük. Az időközi felmérések alapján gyakran meglepődnek hogy mennyit javulnak, erősödnek, fogynak és egyszerűen boldogabbak, mert jól érzik magukat a bőrükben.
  4. Rendkívül nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy elkerüljük a sérülést és mindenféle preventatív, megelőző módszereket használunk, hogy ne történjen baj. Sérülés mindenkivel történik, velem is, de ennek kockázatát szeretem a minimumra csökkenteni.
  5. Az edzésprogramot előre megírom, de mivel az adott napi edzést nagyon sok minden befolyásolja, jó a személyes jelenlét. Igazodni kell a lelki állapothoz, stresszes helyzethez, az edzés előtti esetleg intenzívebb testmozgáshoz, nőknél a menstruációs ciklushoz és még sok más tényezőhöz.

 Említetted, hogy a mozgás az egy faktor, aminek összhangban kell lenni rengeteg más tényezővel…

Igen. A legfontosabb az, hogy személyre szabottá kell tenni az edzést és ugyanígy az étrendet is! Nincsenek csodák, sajnos. A fogyókúra esetén 70% az étrend és 30 % a mozgás szerepe.Tehát a konyhában dől el minden: csinálhatunk rengeteg edzést, de ez önmagában nem ér semmit, ha a táplálkozás nem megfelelő.

 Milyen típusú edzéseket tartasz és jellemzően kiknek segítesz?

Én elsődlegesen a funkcionális, a saját testeddel, testsúlyoddal végzett edzésekben hiszek, persze minden más típusú edzésre is nyitott vagyok, és egyre erőteljesebben fókuszálok a tartóizomzat erősítésével kapcsolatos edzéstípusokra is, mert sajnos a gerincbetegségek ma már világszinten is nagyon sok embert érintenek.

A megszerzett tudással és a sok évnyi versenyzői tapasztalattal pedig az a célom hogy segítsem az embereket, hogy ők is el tudják érni a saját céljaikat, legyen az fogyás, életmódváltás vagy edzettebbé válás. A célcsoportom nem a profi sportolók, hanem az átlagember, aki egész nap az irodában ül, vagy a gyerekek után rohangál és háztartást vezet.

 Mi a véleményed az online edzésekről?

A pandémia okozta helyzetből adódóan én nagyon korán áttértem az online típusú edzésekre a régi és az új ügyfeleknél is. Van olyan, aki az online edzésekkel megelégszik és van olyan is, aki fele-fele arányban kéri. Ennek a tréninglehetőségnek köszönhetően vannak ügyfeleim Kanadából, Londonból, Spanyolországból és Amszterdamból is.

Az online térben nagyon fontos a folyamatos,  jó kommunikáció az edzés közben. A rossz beidegződésekre fel kell hívni a figyelmet, be kell mutatni a helyes gyakorlatot, de van olyan eset is, amikor csak személyes jelenlétben lehet edzeni, mert a körülmények ezt követelik meg.

A személyes kontaktus, a személyes edzések  fontosak, de nem mindig kivitelezhetőek, így az online edzésekkel időt, pénzt, utazást spórolhatunk meg, ami nagyon fontos a mai rohanó világban.

 Gyakran kérdezik tőlem, hogy nem késő ezt elkezdeni? Lehet ez az életmódváltás vagy akár a táplálkozás témaköre. Mi a helyzet a rendszeres testmozgással?

A sportot, a mozgást elkezdeni soha nem késő. Bármikor megtehetjük, mert sportolni jó, örömet okoz. Ha nem találtuk még meg a nekünk megfelelő mozgásformát, akkor pedig szakemberek tudnak segíteni ebben.

Köszönöm a sok hasznos információt és sok sikert kívánok neked és az ügyfeleidnek is a továbbiakban!

 Útravaló

  • Összefoglalásként elmondható, hogy nincsenek mindenkinél működő, általános megoldások. A legfontosabb szempont mind a mozgás, mind a táplálkozás esetében, hogy találd meg a számodra megfelelőt, szabd testre és akkor nem marad el a siker.
  • Ha csinálod, azaz időt, energiát fektetsz bele, akkor érdemes jól csinálni!
  • Legyél tisztában azzal, hogy például a fogyókúra esetén kb. 70% az étrend és 30% a mozgás szerepe.
  • Rózsa Dóráról itt tudhatsz meg többet (a honlap angol nyelvű) Home | Dora Rozsa (dorapersonaltraining.com)  és így érheted el (telefonszám): +36 20 9734545
  • Életmódváltási tippeket ebben az ingyenes anyagban találsz, személyre szabott táplálkozási tanácsadásról bővebben pedig itt olvashatsz.

Hogyan legyél sikeres életmódváltó?

Ebből a 6 ajándék videóból megtudod, hogy hogyan kerüld el az életmódváltás 5 leggyakoribb buktatóját és legyél sikeres életmódváltó azáltal, hogy megérted mit csinálj, hogyan csináld és miért érdemes végigmenni az úton.

“Az életmódváltás bonyolult, ha nem áll össze a rendszer, mert hiányzik a megfelelő információ és a puzzle bizonyos darabjai.”

 

Buják Éva I bujakevi.hu